Mobile Interaction
Projekte aus Forschung und Lehre, Seminararbeiten, Abschlussarbeiten
HfG Schwäbisch Gmünd, Hochschule Bremen, UdK Berlin, Universität GH Essen, FH Köln

Interaction Design @ HfG Schwäbisch Gmünd
Bachelor Interaction Design

To learn what we do at HfG Gmünd, check out the study program's new project platform: interaction design portfolio (mainly in German ...)

If you are interested in the projects I supervised: click.

MIAU – Tanzstilanalyse-App
Vera Schneider, Philipp Pflueger, Seminar Designkonzeption
Master Wirtschaftskommunikation, SoSe 2011

App zur Tanzstil-Analyse mittels Daten aus dem Beschleunigungssensor. Matching von ähnlichen Tänzer-Profilen, integrierter Club-Finder durch Tanzstilprofile.

HTW mobile
Michaela Krause, Katharina Spatz, Swantje van Uehm
Seminar Designkonzeption
Master Wirtschaftskommunikation, SoSe 2011

Die HTW mobile-App dient zur Informaton und Orientierung im Studienalltag. Das Interface ist eine Verbindung aus dem bestehenden Corporate Design der HTW und dem iOS User Interface von Apple.

Rote Beete – Guerilla Gardening App
Pauline Feierabend, Jenny Lude, Seminar Designkonzeption
Master Wirtschaftskommunikation, SoSe 2011

Location based App für die Guerilla Gardening Community. Dokumentation, Kartographierung und Bewertung von unauthorisiert angelegten Blumenwiesen und Beeten im öffentlichen Raum.



Project Team: Lucy Babayan, Simon Bogutzky, Hendrik Freuer, Orsi Juhasz, Nassrin Hajinejad, Marcel Hampel, Lars Harzem, Wilken Holle, Mirna Oliveira, Hendrik Richert, Thomas Schmudde

cubodo
developed in the Digital Media Master's Project "Mobile
Game Play" supervised by Barbara Grüter and D.O.

cubodo is casual, mobile, social and location based.
We call it a game, even though it is not comparable to classic games. If you own an iPhone: Download it for free and enjoy sending virtual packages around the real world.

cubodo page in the iTunes-Preview
Video and more info on www.cubodo.com


  Martina Malinowski, Alexander Firsanov

Aloha – Activities I Love or Hate
Seminar "Interaction and Interface Design for Tablet-PC & iPad"
Master Digital Media 2011

A context-based application which suggests events and activities based on current time, personal preferences, location, weather.

  
Hendrik Freuer, Thomas Schmudde

Challenge Accepted – iPhone Game
Seminar "Interaction and Interface Design for Tablet-PC & iPad"
Master Digital Media 2011

Players create everyday life challenges and invite their friends to join.

Interaction Pattern Collection for Small Screens
Seminar "Small Screen, Great Interaction"
Master Digital Media 2010

For a long time the small screen sizes of smart phones and PDAs have been perceived as a restriction, making it hard to develop easy to use interfaces. Today we see that this restriction has been a great motor for innovative interaction techniques. We collected, analyzed and categorized both traditional and state of the art interaction patterns, and documented them in a web based collection with interactive and dynamic diagrams.


FriendBand: Tobias Cichon, Jan Hartmann, Max Keller, Sascha Ritter


MyConcert: Kritsada Khantacha, Joe Mensah

Multiplayer iPad Musikmaschinen
Seminar „Interface-Konzepte für Tablet, Slate und iPad”
Hochschule Bremen 2010

Bis zu vier Nutzer können mit diesen iPad-Apps gemeinsam musizieren. Jeder Nutzer bespielt ein Ecke, beziehungsweise Fläche, mit einem Instrument-Modul. Die virtuellen Instrumente werden teils durch einfaches Tippen, aber auch durch Wischbewegungen gesteuert. Zusätzlich gibt es Aufnahme- und Loop-Funktionen und eine gemeinsame Temposteuerung.

Claudio Diaspero, Matthäus Rojek

Sensorgesteuertes Multiplayer iPad-Spiele
Seminar „Interface-Konzepte für Tablet, Slate und iPad”
Hochschule Bremen 2010

Multiplayer Spiel, das mit Hilfe des Beschleunigungssensors gesteuerert wird. Ziel des Spiels ist es, betrunkene Kleinraketen-Lenker die durch das All fliegen, zu verhaften.

Interfacekonzepte für iPhone-Spiele
Bachelorarbeit Digitale Medien, Marcel Hampel 2009

Im Kern dieser Arbeit stand die Frage, wie Spiele-Interfaces für das iPhone aufgebaut sein können. Bewährte und bekannte Interfacekonzepte anderer Plattformen lassen sich nicht ohne weiteres auf das iPhone übertragen. Auch die einfache Übertragung des D-Pads auf iPhone-Spiele ist nicht befriedigend. Eine Steuerung über eine Kombination aus Swipe- und Tap-Gesten mit beliebiger Ausgangsposition erfordert deutlich weniger Präzision als ein virtuelles D-Pad und kann komplett auf visuelle Steuerelemente verzichten.

CloudIt – Let your mobile do the imagination for you!
Seminar "Visualisation, Sonification, Mapping"
by Dema El Masri, Alexander Tyapkov, Vahe Markarian
Master Digital Media 2009

Kill your imagination by simply using your cell phone to see and imagine things in a cloudy sky. The cell phone camera is connnected to an image libary to quickly find similar shapes. No need to use you imagination anymore – your cell phone does it more effifciently!

Product Language of Cell Phones
Seminar "Visual Rhetoric"
Thamya Rocha, Master Digital Media, Wintersemester 2008/09

This project illustrates cell phone history and discusses how visual features influence and inform buyers and users.

Instant Guide
Semesterarbeit Mediengestaltung III, Sven Deginther
Wintersemester 2004/05

Community-Stadtführer für Mobiltelephone.