Interaction and Interface Design
Projekte, Seminare, Abschlussarbeiten aus Lehre, Forschung, Praxis

Studierende: Datenschutz

Interaction Design Projects and Theses
HfG Schwäbsich Gmünd

To see what I do in the Interaction Design at HfG Gmünd, check out the study program's project platform: interaction design portfolio (sorry, mainly in German ...)

 

Grundlagen Interaktion:
Analyse und Visualiserung von Nutzungsprozessen

HfG Schwäbsich Gmünd, 1. Semester Interaktionsgestaltung

interaction journey

interaction journey

interaction journey

Interaction Journey Maps: Detaillierte Analyse und Dokumentation eines dreiminütigen Nutzungsprozesses (Plakat DIN A1).

 

Grundlagen Interaktion:
Gesten für 3D-Modelling im Virtuellen Raum.

Bachelor Interaktionsgestaltung, HfG Schwäbisch Gmünd, 2018
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Swarming Sounds – Entwicklung eines auditiven
Displays für Der Schwarm

Bachelorarbeit Digitale Medien, 2009
Studierende: Datenschutz
betreut mit Heidi Schelhove, Universität Bremen

In this Bachelor Report concept, design and development of an auditory display for the interactive installation Der Schwarm is described. The sound component is integrated into the existing software of Der Schwarm. The sound mapping produces a continuous sound in order to display the state and activity of the swarm auditorily.

Project Team: Datenschutz

cubodo
developed in the Digital Media Master's Project "Mobile
Game Play" supervised by Barbara Grüter and D.O.

cubodo is casual, mobile, social and location based.
We call it a game, even though it is not comparable to classic games. If you own an iPhone: Download it for free and enjoy sending virtual packages around the real world.

cubodo page in the iTunes-Preview
Video and more info on www.cubodo.com

Kubikfoto3 Creator: Interaktions-, Interfacedesign
Independent Study, HfK Bremen
Bachelor Digital Media, 2010
für Kubikphoto GmbH, Studierende: Datenschutz

Ein Kubikphoto ist eine aus Photos und Videosequenzen aufgebaute Welt, durch die man interaktiv navigieren kann. Mit dem Kubikphoto Creator werden die Einzelbilder, ihre Verknüpfungen und die Übergänge editiert.

Interaction Pattern Collection for Small Screens
Seminar "Small Screen, Great Interaction"
Master Digital Media 2010

For a long time the small screen sizes of smart phones and PDAs have been perceived as a restriction, making it hard to develop easy to use interfaces. Today we see that this restriction has been a great motor for innovative interaction techniques. We collected, analyzed and categorized both traditional and state of the art interaction patterns, and documented them in a web based collection with interactive and dynamic diagrams.

Studierende: Datenschutz

No.I.S.E. – Novel Interfaces for Sound Exploration:
SoundTorch

Master's Project 2008-09 with Prof. Dr. Jörn Loviscach

With SoundTorch sound designers and musicians can browse vast collections of audio files. Sound samples are automatically arranged on the screen by similarity. The user uses a virtual beam of light to illuminate and play back multiple selected sounds.

Studierende: Datenschutz

No.I.S.E. – Novel Interfaces for Sound Exploration:
SonoSketch

Master's Project 2008-09 with Prof. Dr. Jörn Loviscach

Sonosketch querys sound databases through painting. Similar to image retrieval systems that use drawing as an input for a similarity search, SonoSketch uses sketched sounds, which are composed of atomic sounds.


Visual Chat
Seminar "From Concept to Design and Back"
Studierende: Datenschutz
Master Digital Media, Sommersemester 2005

Concept and flash prototype for a timeline based visual chat interface.



Veröffentlichung:
Loviscach, J., Oswald, D., "In the Mood: Tagging Music with Affects" In Peter C., Beale R. (eds.): Affect and Emotion in Human-Computer Interaction: From Theory to Applications, Springer 2008, ISBN 978-3-540-85098-4

Emotional Music Player
Bachelor-Projekt, mit Prof. Dr. Jörn Loviscach
Sommersemester 2006

Musik ist wahrscheinlich das Medium mit dem es am besten gelingt, Emotionen und Stimmungen darzustellen oder hervorzurufen. In diesem Projekt wurde eine MP3-Player-Software entwickelt, die es möglich macht, Musikstücke mit Stimmungs-Tags zu beschreiben und unterschiedliche Methoden zur stimmungsbasierten Erzeugung von Playlists bietet.

Nach einer Recherche-, Diskussions- und Testphase wurde ein siebendimensionales Stimmungsmodell entwickelt. Im User-Interface werden diese durch sieben Schieberegler repräsentiert. Diese sieben Schieberegler werden benutzt um Musikstücke einer Sammlung manuell zu "taggen", das heißt mit Stimmungsparametern zu beschreiben.

Anschließend werden die restlichen Musikstücke einer Sammlung automatisch getaggt. Dies basiert auf einer inhaltlichen Analyse der Stücke durch die Software. Analysiert werden hauptsächlich Vergleichswerte zur Klangfarbe, aber auch rhythmische Komponenten wie BPM werden analysiert.

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Animatronics
Bachelorprojekt, mit Prof. Dr. Jörn Loviscach
Wintersemester 2006/07 – Sommersemester 2007

Animatronics ist ein Kunstwort aus Animation und Electronics. Es geht darum, etwas per Elektronik zum Leben zu erwecken. Ein wirklich interdisziplinäres Projekt, das über den üblichen Medieninformatik-Rahmen hinausgeht: Wir bauen steuerbare Puppen und Roboter, wie sie z. B. bei Dreharbeiten zu Science-Fiction- und Fantasyfilmen genutzt wurden und allem 3D-Fortschritt zum Trotz immer noch genutzt werden.

Im ersten Semester wurden sieben Roboter bzw. Puppen konzipiert und die Bedingungen für deren Umsetzung recherchiert. Um eine Basis für die Entwicklung eines schlüssigen Verhaltens zu haben, wurde für jede Puppe eine Hintergrundgeschichte entwickelt (ähnlich einer Biographie). Aus dem Konzept wurden Skizzen zum Aussehen und Verhaltensdiagramme abgeleitet, sowie die Hardware und die softwareseitige Steuerung konzipiert. Im zweiten Semester wurden diese Konzepte umgesetzt.

Studierende: Datenschutz

 

Studierende: Datenschutz

Website Redesign
Sommersemester 2009

Im Alltag hat man öfter mit Umgestaltung und Erweiterungen von Websites zu tun, als mit neu entwickelten Projekten.

Das Seminar arbeiten auf zwei Ebenen:

1. Corporate Webdesign: Designstrategie für das Produkt bzw. das Unternehmen: Werden sich Zielgruppen verändern, oder wollen wir sie ändern? Was bedeutet das für die Inhalte, Interaktion und vor allem für das visuelle Design?

2. Usability: Ist die Website verständlich aufgebaut? Was wollen die Besucher der Website und sind Inhalte und Services schnell und leicht auffindbar und bedienbar? Nach einem Nutzer-Test werden Struktur, Navigation, Wording etc. optimiert.

Oh No, I’m Dead! ... Again.
Death as a Crossroad Where Different Pathways
in the Study of Video Games Converge
Master Thesis Digital Media, 2011
Supervised with Prof. Dr. Frieder Nake
Studierende: Datenschutz

Death, be that of the avatar or of a non player character, is a crucial part of video game design and an integral part of the experience of play. As such this thesis investigates the nature of death in video games. The fundamental role that death plays within the design of the game mechanics, how it influences the design of the virtual world is examined. Further it is shown how death influences the make-believe and the narrative elements of video games, and the ways game designers include it in the plots of their games and how it influences players’ experiences.

New Dimensions for compArt
Master Thesis Digital Media, 2011
Supervised with Frieder Nake

Studierende: Datenschutz

In this thesis an overview on topics like information visualization, perception, large displays and interaction techniques with large displays are presented. Different options for interaction and the display of such a large, interactive wall display are presented.

FlexiKnobs
Master Thesis in Digital Media "Rodent's Redux", 2010
Supervised with Jörn Loviscach
Studierende: Datenschutz

The hundreds of on-screen controls offered by typical sound or music editing software are hard to map to a fixed physical interface. To improve this, we built a set of wireless, mouse-like devices enhanced with rotary controllers, aiming at integrating the flexibility and transparency of mouse interaction with the benefits of physical controllers.

An Interactive Optimization Procedure
Not Only For Hearing Aids!

Master Thesis in Digital Media, 2010
Studierende: Datenschutz
Supervised with Jörn Loviscach

In the last decade optimization strategies for hearing aids improved significantly. Genetic optimization algorithms and neural networks found their ways into existing products. Engineers became aware of the individualism of patients so hearing aids to satisfy their special needs have been designed and created. But people equipped with hearing aid technology are only the tip of the iceberg. It is assumable that many people are in a gray area between substantial hearing loss and wearing personalized hearing devices. Only little knowledge about the area of hearing research—which is somewhat separated—can be found in daily consumer electronic devices such as iPods, TVs or radios. In this work the author enrolled the discussion about optimization strategies once more and examined obvious problems targeting at making the experiences and the results available not only for hearing aids. He created a new approach merging the most promising techniques, conducted a user study for the interface and compared it to existing prescriptive methods.

CONNOC*divide – a tangible game
Bachelorarbeit Digitale Medien, 2009
Studierende: Datenschutz

CONNOC is an interactive learning game that merges the virtual with the real world. The game combines an intuitive, tangible interface with a simple game play. Two players stand on balance-boards, and face each other across a mixed-reality table. By concerted movements and a clever placement of physical tokens they have to defeat their virtual opponent. They have to protect themselves from the opponent‘s fire by using the balanceboards. With the choice of the right token it is possible to bounce the fire back. The opponent‘s permanent status-change requires a quick and exact decision which token is related to him in order to defeat the rival successfully.

STAGE – Konzeption und Umsetzung einer Software
zur Planung von Choreographien

Diplomarbeit Medieninformatik, 2008
Studierende: Datenschutz

Heute kann nahezu jede Berufsgruppe auf speziell für sie zugeschnittene Software zurückgreifen. Bisher existiert jedoch keine Software, die Choreographen bei der Entwicklung von Choreographien hilft. Ergebnis dieser Diplomarbeit ist eine Software, mit deren Hilfe choreographische Abläufe und Formationen entwickelt und gespeichert werden können.

Autorenplattform Wiskom
Diplomarbeit (Praxisteil)
Studiengang Electronic Business, 2007
Studierende: Datenschutz

Die Autorenplattform soll die Vorteile der Kommunikation unter Abwesenden und der Interaktion unter Anwesenden verbinden, mit Schwerpunkt auf den Vorzügen des Mediums Schrift. Hierzu sind vor allem die im theoretischen Teil untersuchten Kommunikations- und Interaktionsprozesse von Bedeutung.

Instant Guide
Studiengang Electronic Business, WiSe 2004/05
Mediengestaltung, 3. Semester
Studierende: Datenschutz

Community-Stadtführer für Mobiltelephone.

Flow Architektursoftware
Semesterarbeit Mediengestaltung III
UdK Berlin, Wintersemester 2004/05

Studierende: Datenschutz

Entwurfssoftware für virtuelles Prototyping in der Architektur. Für große Screens mit einer Bildschirmdiagonale von 130 cm.

Einfluss ~ virtuell-analoge Installation
Semesterarbeit Mediengestaltung III
UdK Berlin, Sommersemester 2004
Studierende: Datenschutz

Teilnehmer können beliebige Objekte auf einem Projektionstisch platzieren. Durch eine Bilderkennungs-Software werden die Objekte erkannt – die projizierte, virtuelle Welt reagiert. Die Farbe der Objekte löst spezielle Funktionen aus.

Corporate Software User Interface Design
bei frogdesign düsseldorf, 2001
für Heidelberger Druckmaschinen AG, Heidelberg

Entwicklung einer konsistenten Designsprache für alle ca. 200 Softwareprodukte der Heidelberger Druckmaschinen AG: Desktop Software, Webbased Applications, Touchscreen Applications; für den Office-, Prepress-, Press- und Postpress-Bereich.

Entwicklung eines digitalen Styleguides für die Softwareentwicklung mit über 200 Seiten und 1000 Grafiken zum Download für Desktop Software, Webbased Applications und Touchscreen Applications.

hdm styleguide scrollbars

Multileu: Webbasierte Lernsoftware
BMBF-gefördertes Forschungsprojekt, Fachhochschule Köln/KISD
Leitung Prof. Gui Bonsiepe, 1997-99

Multileu ist eine Lernumgebung für Deutsch- und Kommunikationsunterricht der Sekundarstufe II.
Die Multileu-Lernumgebung besteht aus Software zur Verwaltung des Lehrmaterials und zur Organisation des Unterrichts ...